Nu får det vara nog!!!!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=4266808

– De är många idag som går i helt felaktiga skor, säger Johan Isberg

Kära Johan Isberg. Det spelar ingen roll vad jag har på mina fötter vinterkängor, sommarskor eller broddar. Det är stört omöjligt att på vissa ställen centralt i Kristianstad att ta sig fram ändå. Vi ska inte ens börja prata om Långebro där jag bor. Där är det än värre. Det går inte att skylla på extremväder i år heller. Har bott här nu sedan augusti -06 och det har varit precis lika illa varje år.

- Man kan inte begära att det är helt bart på marken efter att det kommit 15-20 cm snö på ett dygn, fortsätter Johan Isberg.

Det är helt rätt Johan. Men nu har snön varit i flera veckor och det har varit precis lika illa hela tiden. Jag har till denna vinter äntligen fått en permobil(minicrosser) och kan ta mig fram betydligt mycket lättare nu än innan. Innan med manuell stol fick jag sitta i "husarrest" då jag inte kunde komma utanför dörren på flera dagar. FLERA DAGAR Johan Isberg. Jag förstår att man inte kan kräva att man ska kunna komma utanför dörren samma dygn det kommit så mycket snö som du säger. Men flera dagar? Nu är jag förvisso arbetslös, men de som har jobb(som är rullstolsburna)? Man kan förlora sitt jobb om man inte dyker upp på flera dagar till sitt jobb. Du (Johan Isberg) är kanske medveten om det? Jag som bor lite utanför centrum(Långebro som sagt) kanske ska stå ut med att inte komma utanför dörren men att köra fast FLERA DAGAR/VECKOR i rad centralt inne i Kristianstad är inte acceptabelt.

Vägarna är betydligt bättre plogade än gångbanorna(även väldigt centralt). Jag får med min permobil till och med köra i vägen för att det inte går att köra på gångbanorna. Min permobil går i 15km/t. Något saktare på grund av väglaget. Är det meningen att jag ska behöva köra på vägen för att komma fram? Vid övergångsställen är det på många många platser inte uppplogat utan det finns en vall som man måste forsera. Det går allt som oftast inte ens med en permobil med andra ord helt fullständigt omöjligt att ta sig fram/igenom med en manuell rullstol.

Det är inte bara vi i rullstol utan även småbarnsföräldrar med barnvagn och äldre med käpp/rullator som blir drabbade. Ska även små barn och deras föräldrar stanna inne för att de inte har "rätt skor för väglaget" på sig? Ska äldre behöva stanna hemma för att man inte kommer fram på en av Kristianstads största och mest centrala gator?

Det måste finnas gränser på hur dumt man får uttala sig. Att bli jämförd mellan att ta sig fram centralt i Kristianstad i rullstol med att ha sommarskor på sig på vintern är en rejäl kränkning min kära namne. Så jag uppmanar alla att skicka iväg ett litet mail eller allra helst att ringa Johan Isberg och tala om för honom att det måste finnas gränser. Här och nu erbjuder jag mig att guida dig runt i Kristianstad i rullstol(du ska naturligtvis själv ha en också) och jag lovar dig att du får en med breda däck. Så ska jag samtidigt ge dig en lektion i skillnad på rullstol och rullstol(och inte bara i skillnad på däck)  

Gaturenhållning
Johan Isberg
044 –13 62 36
[email protected]

Kommentarer
Postat av: Albin

håller fullständigt med johan! SKÄRPNING NU

2010-12-30 @ 18:50:01
Postat av: Emma

Ja visst är det helt galet! Inne i centrum, på gågatorna, har det ju varit totalt omöjligt att köra! Jag i min permo fastnade flertalet gånger på bara ett par meter, med manuell stol hade man antagligen inte ens tagit sig fram. Helt galet att snöröjningen får vara så dålig, men värst var ju jämförelsen med sommarskorna. Just det, vi sitter i rullstol för att vi inte orkar gå (eller köpa vinterskor)... Suck!

2011-01-09 @ 10:27:55
URL: http://emmixen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0