FP vs. MP

Igår kväll var jag och bevittnade en debatt mellan Christer Nylander(FP) och Gustav Fridolin(MP). Huvudämnet för kvällen var ungdomsarbetslösheten. Detta är inget som rör mig personligen då den övre ålder för att hamna i denna kategorin är 26 år. Men då jag vill rösta på ett parti/block som jag tror främjar de flesta så är även denna frågan viktig.

På ett sätt anser jag att Christer Nylander vann debatten. Han hade fler "punchlines", presenterade mer siffror(fakta) och framför allt svarade lite mer rakt/kortare på frågorna. Men det är väl ingen överraskning att jag anser att det som Christer Nylander presenterade inte kommer att gynna de som redan nu har det svårare i samhället. Jag tror inte att en politik som gynnar tex Mcdonalds, Maxi, willys och MAX som förvisso ger många unga jobb är den rätta utan ger mer möjligheter för mindre företag att kunna anställa personer. Vilken politik som än drivs så kommer inte ovanstående företag att hotas av konkurs men det hänger väldigt mycket på vilken politik som förs för de mindre företagen. Därför tror jag att en rödgrön regering är den bästa. Jag tror inte heller på de så kallade "elitklasser" som den nuvarande regeringen vill införa, åtminstone inte ännu. Längstanivån i skolorna ska höjas och det anser jag att man gör med fler lärare. Lärartätheten här minskat väldigt mycket i landet. Speciellt alarmerande är att det minskat kraftigt på SFI.

Många lärare fick sparken på grund av den ekonomiska kris vi nu börjar se ett slut på. Varför det går färre elever i skolan på grund av krisen har jag inte fått ihop. Varför inte en del av dessa lärare(de behöriga) som sparkades nu har får tillbaka sina jobb förstår jag inte heller. Det ska antagligen införas betyg redan från 6:e klass vilket jag tycker är bra. De elever som halkar efter tas snabbare upp och får extra hjälp tidigare. Mer ansvar läggs på färre antal lärare. SFI-utbildningen blir sämre(pga av lärartätheten jag nämnde tidigare). Dessutom ska "elitklasser" införas. De som redan har det svårt kommer att få det ännu svårare och de som klarar sig mycket bra i skolan ska få gå i en "elitklass". Det krävs inte mycket intelligens för att se att klyftorna ökar. Gränsen mellan de elever som klarar sig mycket bra i skolan och de som behöver extra stöd ökas. Vad händer med utanförskap, mobbning och miljön i skolorna då? Ska vi ha vissa "elitskolor" och andra "vanliga" skolor. Vad händer med dem som faktiskt klarar skolan i de "vanliga" skolorna. Ska ett "VG"-betyg på en "elitskola" väga tyngre än ett VG på en "vanlig" skola. Ska en elev som kämpat många många timmar för att få ett VG anses vara mindre värt än den som inte behövt lika många timmar på sig att plugga till ett VG? Detta ökar samhällsklyftorna anser jag och jag vill INTE ha ett sådant samhälle. Därför röstar jag rödgrönt Söndagen den 19 september. Det är ett mycket viktigt val. Ska alliansen få fortsätta med sin politik eller är det den rödgröna som vinner i längden. Kommer SD in i riksdagen? allt detta finns i våra egna händer. Din röst är viktig för hur det kommer att bli

The truth is out there

Kommentarer
Postat av: Caroline

Bodde han där? :) Men det är dock inte hans, hade nog känt igen honom under visningen ;) Vi fick en tvåa på fjärde våningen på 58 kvadrat. Vi siktade egentligen på en trea och var och kollade på två sådana först men planlösning gör så mycket och många kvadrat blir helt överflödiga om planlösningen inte är bra. Och denna var så mysig och tilltalande så att den var 20 kvadrat mindre än de andra två spelade ingen roll :) Tack så mycket för grattiset :) Vad kul att du har en ny blogg, det hade jag ingen aning om men jag har inte varit så aktiv på internet på sistone heller. Är allt bra med dig? :)

2010-08-21 @ 11:05:51
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: Caroline

Ja, jag tänkte att jag med stor sannolikhet berättat om det där med mina komplex och så. Och jag hade absolut i åtanke när jag skrev att vi såklart ska gå till Tivolibadet tillsammans nån gång :)

Just ja, Joddla med Siv :) Jag känner inte obehag i alla hissar men vissa tycker jag är ordentligt obehagliga och den på Grand är en av dem. Sen gjorde väl yrseln och det sitt med men jag har alltid lockats av att utmana mina rädslor, att utsätta mig för dem som jag känner att jag fixar att göra det med, för jag vill vara den som styr mitt eget liv, inte styras av yttre omständigheter :)



Och där känner jag likadant - och jag läste nånstans nyligen att det är så äkta vänskap kan definieras - att inverkan och avtryck sitter kvar och är oberoende av hur tät kontakt man har. Du har också haft en stor påverkan i mitt liv och du är fortfarande oerhört viktig för mig även om vår kontakt avstannat. Men som du säger - när jag väl blir stadsbo är det oerhört lätt att ändra på :)



Det låter jättebra - att du ändå försöker aktivera dig om dagarna. För det är så lätt att sjunka ner i ett träsk annars. Jag var ju arbetslös i sex månader innan jag fick jobb och nu har jag precis blivit arbetslös igen. Men stundtals var det oerhört deprimerande - man kände sig så meningslös, man fyllde liksom ingen vettig funktion. Så jag är glad att jag har seminarier att gå på två gånger i veckan på Furuboda arbetsmarknad, för det håller motivationen uppe :) Och ja, du anar inte hur underbart det är att efter så många år konkret veta vad jag kan och inte kan äta och dessutom helt plötsligt veta hur det känns att faktiskt må bra. Det är helt fantastiskt och som jag hade det innan - så går det inte att leva. Tänkte väl att IBS inte kan vara SÅ extremt ändå. Nu i efterhand kan jag bli lite irriterad på att läkaren aldrig ville undersöka glutenallergi och att det inte ringde några klockor när jag nämnde kronisk trötthet, för lite syre i kroppen och sen värken ovanpå det, men jag orkar inte lägga energi på sådan bitterhet. Det enda jobbiga är väl att jag inte kan få det konstaterat eftersom jag inte klarar av att äta gluten mer nu - jag mår fortfarande dåligt i kroppen för att jag åt gluten i söndags, måndags och tisdags. Så att nej tack :) Men JAG vet ju vad felet är, även om jag inte har det på papper. Och det är ju det som är det viktiga. Mår du bättre och så med, med depression och så? Vad har du för planer för framtiden - plugga eller jobba? Du har så rätt när du säger att det inte bara är att rycka upp sig när man är deprimerad. Det fungerar inte så. Och jag blev väldigt irriterad på vissa i personalen när jag jobbade nyss - deras attityd till vissa klienter och deras oförståelse vad vissa diagnoser som depression och borderline innebär. Jag la mycket tid på just en deprimerad klient med lite suicidala tendenser men de verkade inte bry sig ett smack om honom eller ha lite förståelse för hans behov och hur man skulle bemöta honom. Så han ville inte vara kvar. Fast jag tror han skulle behöva mer hjälp än vad vi kunde erbjuda men det plågade mig hur vissa där inte ens verkade villiga att försöka hjälpa honom. Jag hoppas han får den hjälp han behöver så småningom. Men ja, en depression är inte som en dålig dag som bara går över, utan det är fruktansvärt handikappande och jag hoppas innerligt att du mår bättre!

2010-08-21 @ 16:42:28
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: Bella

Heja de rödgröna! =)

2010-08-22 @ 15:20:06
URL: http://bellastyckotank.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback