Trumman

Egentligen borde jag skriva en massa i min blogg, varje dag. Kanske till och med flera inlägg på en dag med tanke på alla tankar som snurrar i mitt huvud. Men...så har det ju uppenbarligen inte blivit. Den senaste tiden har varit väldigt mycket teoretisk innebandy. Mycket planerande, fram och tillbaka på Intersport och en del telefonsamtal. Jag som verkligen starkt ogillar att prata i telefon. Men det har gått bra och det har faktiskt utvecklat mig lite grand. Att bemöta sina rädslor då och då är nyttigt. Jag har passat på att göra mycket roligt också. Några bowlingklot då och då har kastats en och annan handbollsmatch har beskådats och igår var jag med på en manifestation för mångfald.

Lite mer om den alldeles strax men först ska jag nämna att myndigheter inte alltid är så lätta att förstå sig på och hamnar man mellan två av dessa drakar då är individen väldigt liten, ibland undrar jag om individen ens existerar bland alla beslut, lagar och paragrafer? Det är fakta att det blivit än värre med alliansen vid rodret. Okej ni vet att jag är röd(socialdemokrat) i mina åsikter. Men det är verkligen skrämmande vilken människosyn på de människor som är sjuka och/eller på annat sätt står lite längre från samhället som har växt fram.

Margaret Thatchers två tredjedelssamhälle poppar upp som en skrämmande tanke hos mig. Där man ser till att just två tredjedelar av samhällets individer har det bra och en tredjedel..ja struntar man i helt enkelt. Med andra ord den sista tredjedelen har inget mänskligt värde? kan man tolka det på nåt annat vis? 10% av Sveriges rikaste personer får lika mycket skatteavdrag som 80% av Sveriges befolkning tillsammans. Du får gärna tycka det är rätt men jag tycker det är rent för jävligt att det är så.

Är det fult att tjäna pengar? nej inte alls, självklart ska man få tjäna massa pengar. Men då ska man också vara med och betala en större del av kakan som vi kallar välfärd. Självklart betalar de rikaste mer pengar än alla andra. Inte så konstigt då de har mer pengar än många andra. Här kan man inte räkna pengar utan måste räkna i procent. Kan en person som har en förmögenhet på 450 miljarder, nästan halva Sveriges statsskuld för övrigt betala en betydligt högre procentssats i skatt och fortfarande leva ett mycket bra liv mot den som tjänar 20.000 i månaden? Det svaret är väl ganska självklart.

Tillbaka till manifestationen för mångfald. Här i Kristianstad startade en grupp på facebook av en tjej som ville samla ihop människor till en manifestation för mångfald. Ett par hundra personer visade ett intresse av att gå ett demonstrationståg. Tydligen uppkom en hotbild på denna manifestation och några av de inblandade så gruppen lades ner. En tid efter uppkom ett nytt försök och nu var siffran på intresserade nere i ca 80 personer.  Jag skulle uppskatta att hälften av dessa alltså ca 40 personer faktiskt dök upp. Någon säkrare siffra än min uppskattning finns inte vad jag vet då både media och polisen lyste med sin frånvaro. Att polis inte fanns på plats var för mig otroligt konstigt. Första försöket hade lagts ner på grund av hotbild och den den hotbilden har väl knappast upphört? Än mer förvånad blev jag när jag fick reda på per telefon av flera olika källor att en grupp samlats vid domus som mycket väl hade kunnat legat bakom den första hotbilden. Enligt mina uppgifter skulle vi även tåga förbi just domus så pulsen ökade lite måste jag medge. Nu kan jag ha fel om att vi skulle tåga förbi domus men hur som helst så gjordes inte det och har jag rätt så ändrade vi vår demonstrationsväg för just detta. Vi hade tillstånd av polisen, hade dem?

Nu ska jag förbereda lite för sista hemmamatchen för KDFF som säkrade sin plats kvar i allsvenskan på grund av resultaten som var igår. Känns riktigt skönt. Kommer även IFK Kristianstad bli kvar i elitserien i handboll? Den resan har precis börjat och jag ska vara med hela vägen hur det än går.

The truth is out there...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0