En tränares dagbok

Då var det några dagar sedan som jag skrev. Det känns faktiskt lite skönt att inte ha en MASSA innebandytankar precis hela tiden utan jag har kunnat fokusera på lite annat också.

Ikväll blir en slags "sista" träning för året, vi tränar förvisso, 21/12, 28/12 och 30/12 också(upprepar det så ingen kan säga att dem missat det) Men ikväll tror jag det blir sista träningen som ganska många kan innan det är dags att åka hem till sina familjer, släkt och övriga vänner.

Det absolut roligaste är ju att spela innebandy, det är nog ingen som tycker annat. Övningarna i alla ära som man måste göra för att bli bra är inte lika roliga som att spela. Så ikväll "avslutar" vi året med en matchträning. Vi ska försöka sätta upp delar av sargen(hela tar tyvärr för mycket tid), delar in oss i lag förhoppningsvis med nån/några avbytare för båda lagen. Vi kör 3x15 minuter(kanske till och med 20 om vi är snabba med förberedelserna). Det kommer säkert nån/några som inte ska spela som kan vara coacher för nåt lag(det väljer vi tillsammans såklart om vi ska ha eller inte). Jag dömer men kommer inte kunna hålla mig borta från att "coacha" lagen, främst i pauserna(då jag dömer). Vi kör så nära en riktig match vi kan komma med regler(har släppt en hel del när vi spelat på träningarna). Vi kommer ju inte kunna ha målvakter tyvärr då vi inte TILLSAMMANS löst hur vi ska få fram målvaktsutrustningarna ännu så vi kör som vi gjorde på senaste träningen med små mål i de stora och SKOTT utifrån, inga mål "köksvägen" eller "glida in" med bollen i friläge. utan det ska vara skott som sagt.

Detta gör vi för att det ska bli ett roligt "slut" men också för att se vad som hänt med vår kondition, kommunikation och om vi lärt oss nåt mer för att bredda spelet så vi inte sitter 6 stycken spelare på samma kvadratmeter att alla tittar på boll eller/och alla jagar boll. Blir vi inte tillräckligt många så har vi dock träning som vanligt. Är ingen vits med att spela 3 mot 3 eller 4 mot 4 så lång tid(3x15min). Det klarar INGEN oavsett hur bra kondition man har.

Vägen mot Sverigeserien ligger öppen och rak mot oss OM vi bara pratar MED varandra och inte OM varandra. OM alla är beredda att offra tid och PENGAR för att jaga sponsorer, för att vi ska kunna visa upp oss(en förutsättning för att få sponsorer) Har vi ingen öppen dialog MED varandra så kommer vi inte komma långt som lag. Om jag som coach inte vet hur ni tänker och tycker kan jag inte heller förändra det som ni kanske tycker bör förändras. Visst har jag en tanke om hur jag vill att träningarna ska vara, hur vi ska vara mot varandra som spelare och hur övningarna vi gör på träningen ska gå till OCH sålänge jag inte hör något från nån av er så utgår jag från att det jag gör är bra. Är det inte bra SÄG DET TILL MIG, jag kan ändra på mig. INGET jag säger är statiskt, inget jag säger är skrivit i sten, allt går att förändra OM jag bara får reda på vad som är fel/mindre bra. ALLAS röst är precis lika mycket värda för mig från Felicia (som vår nyaste spelare) till Dennis som ligger bakom att vi svettas(??) som fan två dagar i veckan. Från Marija som vår yngsta spelare(??) till Johan Karlsson som (efter mig) är äldst i laget. Från Rasmus som är en mycket bra påhejjare till Kristian(Kungen) som inte brukar säga så mycket. ALLA är ni lika mycket värda hos mig och har precis lika mycket att säga till om.

Har vi alla denna utgångspunkt kan det inte finnas någon avundsjuka mellan nån av oss och om det finns några frågetecken så ifrågasätt mig. Fråga mig på facebook, på msn, ring/smsa mig eller be om ett möte öga mot öga och ifrågasätt mig varför jag gjorde/gör som jag gör. Ni får svar på era frågor och jag får chansen att berätta om varför jag tänker och gör si och så. Det utvecklar mig och gör mig till en bättre coach. Ifrågasätter ni mig får jag chansen att reflektera över mina beslut igen. Antingen förstår ni bättre vad jag menar med det jag gör och säger eller så inser jag att jag tänker/gör fel och får en chans att ändra mig. Win/win helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0