KDFF - Öster, (lite) pinsamt

Idag struntade jag  i Sveriges bronsmatch i handboll för att se KDFF spela sin första träningsmatch. Missde ju dem i Tyskland så jag var väldigt nyfiken på hur laget ser ut i år. Några spelare har ju gått från just Öster till KDFF så det var extra roligt att det just var mot öster som KDFF skulle spela sin första match dessutom på hemmaplan.

Men det blev ingen match. Jag anade redan att något var "fel" då jag 20 minuter innan matchen såg en buss full med personer i och några utanför med fotbollsförbundets logga på jackorna som jag snabbt insåg var domare. KDFF var i full gång med uppvärmning på ena planhalva och på andra tränade nåt dam/flicklag som någon i publiken sa var från Vä. När det var dags för avspark började bussen rulla iväg och det informerades att matchen var inställd. Anledningen var (vad jag först hörde på plats) att det inte fanns tillgång till omklädningsrum och spelarna (östers) vägrade byta om i bussen för, jag citerar: Vi spelar faktiskt på elitnivå. Det är helt sant men samtidigt är inte damidrott(tyvärr) lika prioriterat som herridrott och hur jobbigt vore det att byta om i bussen var min och många andras kommentarer på plats. Man åker alltså från Växjö fram och tillbaka och ingen match blir spelad för denna tillsynes lilla sak.

Nyfiken som jag är så gick jag in på Östers Hemsida för att e om de skrivit nåt om detta och där gick går att läsa:

Kristianstad DFF - ÖIF .

Det blev ingen match mot Kristianstad DFF...

... istället blev det en bussresa tur och till Skåne. Anledningen till den inställda matchen var att varken Öster eller domartrion blev tilldelade omklädningsrum eller välkomnades av några Kristianstadsrepresentanter. Då dessa dök upp 10 minuter innan matchstart valde Öster och domarna att inte spela. Ev. nytt speldatum är inte bestämt.


Fram tills jag läste detta tyckte jag att Östers beteende var lite barnsligt, varför som sagt inte byta om i bussen? (det är inte helt ok, men alternativet är att inte spela matchen)

Nu har jag dock ändrat åsikt lite. Först 10 minuter innan match dyker representanter från "oss" upp och hälsar dem välkomna. Tror det var "Betan" dessutom(såg henne stå och prata med någon vid bussen kort innan de rullade iväg i alla fall. Det är INTE professionellt och inte acceptabelt KDFF så jag förstår att det inte blev en match. Så behandlar man INTE domare i alla fall anser jag. Visserligen inte spelare heller men absolut inte domare.

Enligt Öster hade de varit på plats så tidigt som en och en halv timme före matchstart och att ingen representant från KDFF finns på plats senast 10 minuter efter det är pinsamt. Hoppas verkligen att detta var en tillfällighet och att det aldrig upprepas för såhär ska det inte gå till på elitnivå. Hur kan det komma sig att man inte fixar nycklar till IP (spelades ej på vilan) så att domare och motståndare har nånstans att byta om och värma sig i paus? Hur kommer det sig att ingen representant finns på plats utan det blir Betan som först 10 minuter innan match hälsar välkomna till motståndare och domare? Snälla säg att det var ett mycket olycklig undantag/missuppfattning som föranledde denna pinsamma händelse. Jag kommer att följa KDFF minst lika mycket som tidigare år oavsett hur det går, supporter i med och motgång men det här var enormt pinsamt. Så här får det inte gå till på elitnivå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0