Kaffe med dopp, trevligt sällskap och politik

Idag fortsatte jag min tradition av att besöka valstugorna. Idag fastnade jag helt och hållet vid miljöpartiets valstuga. Över en kopp kaffe med dopp diskuterade vi allt mellan himmel och jord. Diskutera förresten? Idag intog jag mer den lyssnande rollen. En av de kvinnor som företräder miljöpartiet är otroligt intressant att lyssna på. Samtalet var inte så mycket om just miljöpartiet utan kretsande faktiskt mer om deras valstugegrannar Sverigedemokraterna. Som vanligt var det stundtals väldigt livligt runt denna stuga varav flertalet är väljare som absolut inte sympatiserar med detta partiets åsikter. Så även idag men idag skiljde sig lite från de andra dagarna. De andra dagarna när tex Chang frick och/eller Niclas Nilsson finns på plats så erbjuds besökarna att diskutera åsikterna som sverigdemokraterna står för. Idag bestod valstugan av äldre herrar som uppenbarligen satt där för att...ja du kära läsare jag har ingen aning faktiskt för dem kunde verkligen ingenting, hänvisade till hemsidan och var inte alls öppna för att diskutera. Kommentarer som "det är redan kört och "vi kommer inte ha något att säga till om" kom från dessa muntergökar(sarkasm) till herrar. Hur man kan säga sådana saker är för mig en stor gåta med siffror som visar klart över 4% i flertalet undersökningar under de senaste dagarna. Men mer fördomsfulla människor får man nog leta efter. Det va ju bara "barn" som ville prata om deras politik på ett väldigt lugnt och respektfullt vis(gymnasieåldern skulle jag tippa på). Trots det väldigt nonchalanta bemötandet från SD önskade "barnen" herrarna en trevlig dag och lycka till i valet. Att de hänvisade till hemsidan tycker jag är fruktansvärt oprofessionellt och måste skada mer än det gör nytta. Kan eller vill ingen bemöda sig att försvara sina åsikter så stäng valstugan och sätt upp en hänvisning till hemsidan för det var vad besökarna fick ut av ett besök nu i eftermiddag. Trodde att det krävdes lite insyn i vad partiet man företräder står för för att vara i en valstuga, även om det handlar om SD. Självklart kan man inte ha ALLA frågor aktuella i minnet och svara direkt på men att mötas av sura griniga gubbar som uppenbarligen inte vet ens vad de själva tycker och tänker är bara så pinsamt.



SD pratar ju varmt om hur hemsk invandringen är och framför allt massinvandringen. Idag fick jag en mycket intressant folder i min hand om just denna massinvandring. Av de som söker asyl i Norden får 58% stanna som söker asyl i Danmark, Finland 39%, Norge 34% och i Sverige fick hela 27% stanna. Siffrorna är från 2009 och då sökte 24 194 personer asyl i Sverige. 18 517 av dessa var hemvändande svenskar som bott utomlands mer än fyra år och måste alltså söka permanent uppehållstillstånd (Något jag inte hade en aning om att man måste göra).

Enligt SD kommer ju hotet som kallas moské ta över hela Sverige(hur nu en byggnad kan vara ett hot?) I Sverige finns 10 moskéer(räknat även med ej fullskaliga) och 3 400 kyrkor(Svenska kyrkan). Inte heller detta ser jag som speciellt hotfullt. Ett annat hot som SD kör med är islamisering. För att ens veta att islamisering är ett hot så måste man folkbokföra människor och kategorisera dem som muslimer för att kunna få en siffra. Detta är förbjudet sedan 1930 i Sverige så hur SD vet att det finns en(hotande) islamisering i Sverige har jag ingen aning om. Ägnar det sig åt kriminella handlingar eller kör de på magkänsla?

Problemet är inte de som invandrar, det är den integrationspolitik som Sverige fört under (för) många år. Lösningen är inte assimilation. Lösningen heter integration. Valet ligger i dina händer den 19 september. Jag har gjort mitt val.

Har du?

The truth is out there...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0