Strejk

Den 6 augusti skrev Kristianstadsbladet att spelare och vissa ledare gått ut i strejk på grund av uteblivna löner sedan en mycket lång tid tillbaka. För ganska precis ett år sedan, september för att vara exakt frös spelarnas löner. Då valde spelarna att trott utebliven lön fortsätta arbeta, alltså träna och spela matcher. Men nånstans måste man dra en gräns och jag stödjer till 100% den strejk som blev. Då det som i alla andra damfotbollslag finns utländska spelare som inte har sina nära och kära till hands så är det inte så konstigt att spelarna söker nya klubbar.

Nu började åtminstone jag att hålla andan. Skulle vi förlora några spelare på detta sätt IGEN. Sofie Persson min personliga favorit i KDFF flyttade till Tyresö i ett i mitt tycke tidigt skede av den ekonomiska krisen. Nu visar det säg att hon gjorde helt rätt anser jag. Sportchef Ulf berglund har förståelse för spelarna och ledarna som strejkar, ett ganska klassiskt uttalande. Visst han har säkert förståelse men det ger inte mer klirr i kassan för det.

Strejken kunde lösas med hjälp av en "Hemlig finansiär" efter några dagar och detta betyder bland annat att spelarna ska få sina löner och spelarna stannar kvar åtminstone vad jag vet nu i skrivande stund. Lagkapten Moberg och Tränaren "Betan" berättar sin syn på strejken och situationen i klubben efter att den mest akuta ekonomiska   situationen lösts.

Ganska speciellt men också mycket roligt kändes det att första matchen efter uppehållet och strejken var mot just Tyresö FF. Laddad till max att fotbollen äntligen drog igång igen och att se Sofie Persson äntrade jag Vilans IP strax före matchstart. Kan inte skylla allt på turbulensen som varit i klubben men nog var spelarna påverkade så insatsen idag kan vi snabbt lägga bakom oss. Dock var det starka insatser från Sofie Andersson och Guðný Björk Óðinsdóttir som vanligt vill jag påstå. Det är två spelare som mer eller mindre alltid levererat. Lagkapten Moberg är en spelare som jag haft lite svårt för och kanske fått lite oförtjänt (mycket) kritik av mig. Sedan en tid tillbaka ser jag på henne med nya glasögon och har sett vilken lysande spelare hon är. Idag visade hon en glöd som jag vill se i en lagkapten. Inte för att hon INTE gjort det tidigare men idag tittade jag lite extra på just det.

Att Guðný Björk Óðinsdóttir blev matchens lirare för KDFF var lika självklar som segersiffrorna till Tyresö. Att den enligt mig mycket gnälliga Elaine Moura blev matchens lirare för Tyresö tyckte jag var helt fel. Självklart skulle Sofie Persson blivit det..... Nej jag har väl inte sagt att hon va min personliga favorit när hon spelade i KDFF? *visslar*

Nu återstår att se om KDFF kan få en stabil ekonomi så de slipper bli tvångsnedflyttade.

The truth is out there...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0